Cliëntervaringen neurofeedback

Koen, 10 jaar

De volgende cliënt is een jongen van 10 jaar oud. Hij meldde zich bij ons aan met de diagnoses ADD en dyslexie. Ook had hij last van inslaapproblemen (inslaaptijd was ongeveer een uur).

 

young-man-adhd-symptoms-walking-through-field
 

Koen is onze zoon van inmiddels 10 jaar en een kanjer van een kind!
Naar school gaan heeft Koen altijd vreselijk gevonden, al vanaf de peuterspeelzaal. Op de basisschool klaagde hij elke ochtend over buikpijn, zich ziek voelen en niet naar school willen, soms tot huilen toe. Op school kon hij zich slecht concentreren, waardoor hij weinig en soms zelfs geen werk kon maken, ondanks goede toetsresultaten. Stilzitten vond hij ook erg moeilijk en hij had de neiging steeds aan andere kinderen te friemelen. Onenigheid met medeleerlingen loste hij meestal met z’n vuist op, waarover hij zich later dan erg slecht voelde en waarvan hij enorm spijt had. Hij had een negatief zelfbeeld. In groep 4 hadden we eens een oudergesprek waarin de leraar ons vroeg of Koen wel voldoende sliep. Wij reageerde hierop dat hij alle dagen op tijd in bed lag, ook in de weekenden. Achteraf bleek dat Koen wel stil in bed lag met de lamp uit, maar dat het hem niet lukte in te slapen omdat de ‘radertjes in z’n hoofd’ bleven draaien, hier kwamen we pas eind groep 5 achter, door daadwerkelijk na bijvoorbeeld een half uur bij hem te gaan kijken of hij al sliep, dit bleek niet het geval.
Omdat Koen naast de gedragproblemen ook veel moeite had met lezen, hebben we Koen eind groep 5 psychologisch laten testen, daaruit kwam de diagnose ADD en dyslexie. Veel puzzelstukjes vielen toen op z’n plaats en Koen was alleen al door deze uitslag heel erg opgelucht. Dit was voor ons de start naar het zoeken van gerichte oplossingen. Via een GGD medewerker hoorden we over Neurofeedback. Met behulp van internet hebben we toen informatie ingewonnen. Omdat blijkt dat Neurofeedback praktijken als paddenstoelen uit de grond komen, zijn we gaan zoeken naar een betrouwbaar adres. We zijn uiteindelijk voor neuroCare Nederland gegaan omdat ze onderzoek doen in samenwerking met het Radboud Ziekenhuis Nijmegen. Daarnaast is het mogelijk om aan tele-Neurofeedback te doen, wat in ons geval prettig is i.v.m. de reisafstand naar Nijmegen (en het bespaart naast de reistijd ook reis- en parkeerkosten).

Koen heeft ca. 30 trainingen gehad, 3x per week. Gedeeltelijk mocht hij dit onder schooltijd doen. Hij was gedurende deze periode zeer gemotiveerd en werkte hard, dit kwam mede doordat de therapeut hem zo goed aanvoelde en fantastisch met hem kon werken. Op het begin merkten we nog niet zoveel verschil, ondanks dat de sessies hem veel energie kostten, maar uiteindelijk was het resultaat overweldigend! Koen slaapt nu meestal in een kwartier in, wat voorheen bijna een uur duurde. Waarschijnlijk daardoor voelt hij zich ’ s ochtends niet meer ziek. Op school krijgt hij nu (bijna) altijd z’n werk volledig af, terwijl er voor de herfstvakantie genoegen werd genomen met de helft van de te maken stof en dat was vaak ook niet haalbaar. Koen kan probleemsituaties veel beter bespreken, waardoor het niet snel meer tot vechten komt. Wij hebben nu een zoon die zelfverzekerd en oprecht blij is en met veel meer plezier naar school gaat. Dat was de geïnvesteerde tijd en de gemaakte kosten ruimschoots waard.

Ervaring cliënt:

Hallo allemaal,
Ik ben Koen en ben 10 jaar. Sinds de herfstvakantie van 2009 heb ik neurofeedback gedaan bij neuroCare Nederland. Ik moest de eerste 5 keer naar Nijmegen, dan zaten we lang in de auto en dat is saai. Daarna konden we 2x thuis trainen en 1x per week in Nijmegen. Vaak mocht ik eerder weg van school, dat vond ik super! In het begin werd ik wel heel moe van het kijken naar de balk op het scherm, maar dat ging steeds beter. Tijdens de sessies werd ik altijd vrolijk, want ik moest wel hard werken, maar we maakten ook vaak grapjes. Ik kon stickers verdienen op een kaart, na 5 stickers mocht ik een cadeautje uit de pot kiezen.

Eerst vond ik het heel moeilijk:
– Om te concentreren en m’n werk te maken op school.
– In te slapen.
– Te vertellen als ik iets vervelends meegemaakt had.

Nu heb ik neurofeedback gehad en nu kan ik:
– Mijn werk afkrijgen op school, ik kom zelfs toe aan ‘klaar taken’, daar ben ik trots op!
– Ik kan goed inslapen na het lezen ’s avonds.
– Ik kan nu goed vertellen over wat er op school gebeurd is.

Hieronder zijn de scores op de zelf-rapportage vragenlijst voor aandachtsproblemen en hyperactiviteit te zien. De vragenlijst is opgebouwd uit vragen waarbij de 9 criteria van aandachtsproblemen en de 9 criteria voor impulsiviteit en hyperactiviteit uitgevraagd worden. Als er bij 6 of meer van de 9 criteria wordt geantwoord met vaak of erg vaak van toepassing, wordt er voldaan aan de criteria voor dat gedeelte van ADHD.

Hieronder zijn de scores op de PSQI (een slaapvragenlijst) te zien gedurende het neurofeedback traject. Een score van 6 of hoger wordt gezien als een slaapprobleem.

Hieronder zijn de scores op de Quick Assessment voor cliënt 7078 te zien. Voor de start van de neurofeedbacksessies wordt de Quick Assessment afgenomen. Dit is een vragenlijst met 30 verschillende klachten waar de cliënt zelf (eventueel met ouders) een score van 0-3 (heb ik nooit tot heb ik altijd) aan kan toekennen. Tijdens evaluaties en aan het einde van het neurofeedback traject wordt deze vragenlijst ook afgenomen.

Floris, 8 jaar

De volgende cliënt was 8 jaar oud bij aanmelding. Hij is bij ons aangemeld met de diagnose ADHD en zijn klachten waren concentratieproblemen, druk gedrag en hij had moeite met taakgericht bezig zijn. Ook had hij last van inslaapproblemen (inslaaptijd was ongeveer een uur).
 
Ervaring ouders:

Onze zoon had op school moeite om aan het werk te komen en als hij aan het werk was kostte het hem veel moeite om aan het werk te blijven. Ondanks dit bleven de resultaten op school goed. Hij had er echter geen lol in en zo werd het voor hem steeds moeilijker om aan de gang te komen en te blijven.
De school gaf aan dat we misschien eens verder moesten gaan kijken wat er bij hem speelde. We kwamen bij de GGZ terecht en toen bleek dat hij ADHD had. Wij wilden echter nog niet meteen met medicatie beginnen. Op internet lazen we over Neurofeedback en dit sprak ons erg aan. We hebben hem aangemeld en er is een QEEG bij hem afgenomen. De diagnose werd hierdoor bevestigd, maar het was wel een beeld dat voor behandeling in aanmerking kwam.

In februari zijn we met de behandeling gestart. Aanvankelijk gingen we drie keer in de week naar Nijmegen. In het begin vond onze zoon het erg moeilijk. Het idee dat je door stil te zitten en niets te doen iets zou bereiken, ging er bij hem maar moeilijk in. Maar al doende leert men en na een tijdje werd het allemaal wat gemakkelijker. Vooral toen we resultaten gingen zien in zijn slaapgedrag kreeg hij zelf een stimulans om door te gaan, dat het allemaal niet voor niets was. Op een gegeven moment zijn we overgegaan naar twee behandelingen per week. Dit gaf iets meer rust.

Op school zijn er duidelijke veranderingen zichtbaar. Aan het begin van het schooljaar was het nog moeilijk om aan een taak te beginnen en was de koek vaak na vijf minuten echt op. Nu gaat hij na een duidelijke opdracht aan het werk en kan hij zo drie kwartier zelfstandig werken. Hij heeft meer plezier gekregen in het schoolwerk en vindt rekenen zelfs leuk!

Ervaring cliënt:

Bij Neurofeedback krijg je plakkertjes met gel op je hoofd en moet je stil voor een computerscherm zitten. In het begin vond ik het moeilijk, omdat ik niet precies wist wat ik moest doen. Maar na een paar keer lukte het goed. Als je goed je best doet, krijg je iedere keer een sticker. Na 5 stickers mag je een cadeautje uitzoeken.

Hieronder zijn de scores op de Quick Assessment voor client 1779 te zien. Voor de start van de Neurofeedbacksessies wordt de Quick Assessment afgenomen. Dit is een vragenlijst met 30 verschillende klachten waar de cliënt zelf (eventueel met ouders) een score van 0-3 (heb ik nooit tot heb ik altijd) aan kan toekennen. Tijdens evaluaties en aan het einde van het Neurofeedback traject wordt deze vragenlijst ook afgenomen.

 

Dirk, 8 jaar

De volgende cliënt was 8 jaar oud bij aanmelding. Zijn ouders hadden hem aangemeld met de diagnoses ADHD en Asperger. Zijn klachten bij aanmelding waren sociaal en motorisch onhandig, pessimistisch, negatieve gedachten en inslaapproblemen (inslaaptijd van 1-2 uur).

 

Ervaring ouders:

Maart 2008 zijn we met onze zoon (8 jaar) begonnen aan Neurofeedback. Hij had moeite om zijn gedachten op een rijtje te krijgen, het was altijd druk in zijn hoofd. Hij sliep slecht en was vaak wanhopig. Bovendien had hij een slechte fijne motoriek en een lichte vorm van dyspraxie. Zo schreef hij erg slecht leesbaar en liet hij 3 – 4 keer per maaltijd het bestek uit zijn handen vallen.

De eerste 5-10 sessies zagen we, los van de cijfermatige resultaten van de sessies, geen enkele respons. Toch hebben we het volgehouden om alle sessies af te ronden en inmiddels is het resultaat zichtbaar.

Hij geeft zelf aan dat het veel opgeruimder is in zijn hoofd en dat hij veel meer ontspannen gaat slapen. Vaak lag hij tot 22.00 uur wakker nu is 20.30 uur absoluut een uitzondering. Ook laat hij zijn bestek maar zelden meer vallen en schrijft hij sneller en leesbaar. Hij heeft zelfs in de laatste weken zijn gele band gehaald van de judo. Juist in de weken van de laatste sessies maakte hij enorme sprongen. Ook voetbalt hij nu met de kinderen van zijn klas mee en wordt hij geaccepteerd in het spel.
We hebben de Neurofeedback sessies gecombineerd met een aantal sessies Ergotherapie zodat hij de juiste ‘mindset’ en de invloed die dat op zijn fysieke vermogens heeft, direct in praktijk kon brengen.
Hij heeft diverse succeservaringen beleefd tijdens de sessies en is, net als wij, overtuigd dat de aanpak een positieve invloed op zijn ontwikkeling heeft gehad.

Ervaring cliënt:

Hallo.
Ik heb bij neuroCare Nederland de Neurofeedback sessies gedaan. Ik heb veel gelachen met haar.
Ik mocht ook steeds mijn eigen puzzel plaatjes kiezen. Ik trainde met puzzels en met Pacman. In het begin werd ik boos op de pacman omdat hij niet snel genoeg liep naar mijn zin. Op een gegeven moment had ik door dat als ik de hapjes telde het beter ging. Ik kon mijn eigen records breken, lachen joh. De kinderen uit mijn klas vonden het eerst wel spannend dat ik ging trainen met electroden op mijn hoofd maar later als mijn moeder me kwam halen op school riepen ze me en zeiden dan: Dirk je moet met je hoofd trainen…was best wel lachen . Ik voelde ook dat het werkte omdat mijn hoofd op een gegeven moment aan één kant leger voelde. Ik heb echt geprobeerd om het opnieuw te vullen want in eerste instantie voelde dat helemaal niet fijn. Nu wil ik niet meer terug! Ik weet niet of het hierdoor komt maar ik kan voetballen (ik kan beter gezegd achter een bal aanrennen zonder steeds te vallen) ik schrijf netter en het allerbelangrijkste ik heb weer ruimte in mijn hoofd. Ik hoor niet de hele dag van alles. Vroeger kon je me ook veel moeilijker storen, ik hoorde het gewoon niet. Ik heb er dus wel veel aangehad. Het was ook altijd wel leuk want met de therapeut kun je goed werken maar ook goed lol hebben. Ik denk dat ik haar wel zal missen als ik weer op school zit en niet naar huis hoef om te trainen, het hoorde er ondertussen helemaal bij. Nu veel plezier bij jullie trainingen en ik hoop dat het voor jullie ook heel goed werkt.

Hieronder zijn de scores op de Quick Assessment voor client 2185 te zien.

Bent u een professional in de GGZ en deelt u onze visie? Help mee in de transitie van veranderende zorg.

Bent u een professional in de GGZ en deelt u onze visie? Help mee in de transitie van veranderende zorg.

Copyright ©neurocare group Nederland 2024. Alle rechten voorbehouden